Wednesday, March 18, 2020
Stort forretningsdrive, masser af håndtryk og dedikerede medarbejdere
2020 er året for DEKOs 50 års jubilæum, og i den anledning inviterer vi DEKOs grundlægger og tidligere direktør, Poul Krogh, ind til en kop kaffe og en snak om virksomhedens begyndelse. Poul Krogh besluttede sig i 1967 for at udleve drømmen om at være selvstændig. Det krævede et helt særligt forretningsdrive, en masse håndtryk, stærk salgsargumentation og ikke mindst; de rigtige medarbejdere.
Poul Krogh er uddannet indenfor handel, og startede i sin tid som sælger hos en amerikansk virksomhed, der solgte skillevægge. Hans bemærkelsesværdige forretningsdrive sendte ham hurtigt til tops som direktør, men da han kunne se, at efterspørgslen på skillevægge udgjorde en god forretning, blev det i stedet startskuddet for DEKOs rejse.
Den personlige kontakt
Poul Krogh havde altid vidst, at han en dag skulle starte sin egen virksomhed. Med sin erfaring som sælger og solide indsigt i branchen og markedet for skillevægge, besluttede den bare 26-årige forretningsmand i 1967, at tiden var kommet til at forfølge drømmen.
Visionen var at skabe en forretning, der var konkurrencedygtig på præcision, kvalitetsprodukter og hurtig levering. Men først måtte han etablere sit netværk, og det krævede en masse håndtryk, stærke salgsargumenter og socialt engagement.
”Dengang i 70’erne handlede det om den direkte og umiddelbare kontakt med mennesker. Det havde sin fordel at få en personlig relation, der både udløste respekt og tillid til hinanden, et fantastisk samarbejde og bedre adgang til at sælge.”, forklarer Poul Krogh.
Samtidig var det også helt essentielt med dedikerede medarbejdere, som brændte mindst lige så meget for DEKO, som han selv gjorde. DEKO startede dengang med en bemanding på blot tre flittige og dygtige tømrersvende.
Rejsen med DEKO rundt i verden
Allerede tre år efter opstart havde DEKO etableret kontakt i Tyskland, Schweiz, Norge og Mellemøsten. Poul Krogh måtte derfor vænne sig til at løbe om kap med DEKOs vækst og hele tiden have fingeren på pulsen. Han vidste nemlig, at et enkelt hvil kunne blive endegyldigt for forretningen.
Som han siger: ”Det er ofte i vækstperioder, at de fleste virksomheder knækker nakken.” Men med det rigtige mandskab til at holde skansen hjemme i Danmark kunne Poul Krogh gøre dét, han gør bedst: At tale med mennesker.
Selvom det kunne være hårdt med ca. 200 rejsedage om året, så var det også de uforglemmelige oplevelser og spændende udfordringer i udlandet, der drev forretningsmanden:
”Når man skal sælge i udlandet, er det uhyre vigtigt lynhurtigt at kunne omstille sig til de kulturelle normer og værdier, man møder rundt omkring i verden. Man må altså kunne tilpasse sig med det samme, både for at kunne tale sammen, men også for ikke at træde nogen over tæerne.”
Virksomhedens DNA
Dynamik, engagement, kvalitet og ordholdenhed udgjorde virksomhedens kerneværdier allerede tilbage i 1967, og gør det stadig i dag. DEKO skiller sig ikke bare ud for sine værdier, men også for kvalitet, design, og særligt efter DEKO fik egenproduktion, den lynhurtige levering. Alt dette, mener Poul Krogh, er med til at udgøre DEKOs DNA. Men ikke alene:
”DEKO har altid prioriteret dygtige og kompetente medarbejdere og er også en sund og god arbejdsplads, hvor man bliver i mange år. Medarbejdere, som var med i opstartsfasen, har været her lige indtil for nylig. Det siger også noget om arbejdspladsen”, fortæller han med et blink i øjet.
Fremtidens DEKO
Poul Krogh var direktør for DEKO i 30 år, hvorefter han overdrog virksomheden til sine to børn: Peter Krogh, som har været DEKOs administrerende direktør siden 1999, og Marianne Krogh Bremer, som er DEKOs bestyrelsesformand.
Virksomheden har ca. 300 medarbejdere fordelt på regionale kontorer i UK, Dubai, Malaysia, Litauen, Indien, Kina og Danmark. Poul Krogh er taknemmelig for, at virksomheden føres videre, og han ser optimistisk på DEKOs fremtid:
”Hvis bare man har de rigtige medarbejdere, så går det godt. Der sidder kompetente folk alle vegne hos DEKO i dag, så jeg er slet ikke i tvivl om, at DEKO har en strålende fremtid foran sig.”
De sidste par år har Poul Krogh været generalkonsul for Filippinerne i Danmark, hvilket udover DEKO har været ét af de mest spændende beskæftigelser i hans liv. Han var generalkonsul indtil foråret 2019, og i dag nyder han at sælge franske vine i ro og mag.